سایت در حال بروز رسانی می باشد
میلاد مولود کعبه مبارک باد
مکه
شهر مکه در حجاز – مکه مکرمه – کعبه – موقعیت جغرافیایی کعبه
21.4229° N, 39.8257° E

خانهٔ کعبه (الکعبة) یا خانهٔ خدا (بیت الله) بنایی در میان مسجد الحرام ، محلی برای عبادت مسلمانان و قبله واحد آن‌ها که به سمتش نماز می‌خوانند.

خانهٔ کعبه (الکعبة) یا خانهٔ خدا (بیت الله) بنایی در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی است. کعبه مقدس‌ترین مکان از نظر دین اسلام است. نام کعبه اشاره به چهارگوش بودن این سازه دارد.

در قرآن، کتاب مذهبی مسلمانان آمده که بنای کعبه بدست ابراهیم نبی و پسرش اسماعیل بازسازی شده‌است.

خانه خدا قبل از ابراهیم ساخته شده بود و نخستین سازنده آن آدم است.

در اطراف بنای کعبه مسجدی بنام مسجد الحرام ساخته شده‌است.

ارکان کعبه

به هر یک از چهار گوشه کعبه، رکن گویند و کعبه بر چهار رکن بنا گردیده است.

رکن حجر الاسود – رکن عراقی – رکن یمانی – رکن شامی

رکن یمانی ( شماره 9 در تصویر بالا ) که قبل از رکن حجرالاسود قرار دارد. در اعتقاد مسلمانان به ویژه شیعیان، محلی است که به اذن خدا شکافته شد تا فاطمه بنت اسد از آن داخل کعبه شود و حضرت علی علیه السلام داخل کعبه متولد شود.

رکن یمانی

زیارت رکن یمانی توسط حجاج

ولادت مولود کعبه : اولین امام مومنین و خلیفة‌الله بلافصل بعد از رسول‌الله خاتم النبیّين صلی الله علیه و آله ، سید الوصیّين امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب علیه السلام در روز جمعه 13 رجب در بیت‌الله الحرام، داخل کعبه معظمه به دنیا آمد که قبل از او و بعد از او مولودی در آنجا به دنیا نیامده و نخواهد آمد.

بنا به نوشته مورخان ولادت على علیه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سى‏‌ام عام الفیل به طرز عجیب و بی‎سابقه‏‌اى در داخل كعبه یعنى خانه خدا به وقوع پیوست. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود؛ بنا بر این على علیه السلام از هر دو طرف هاشمى‌نسب است.

داستان ولادت على امیر المومنین علی علیه السلام

ولادت مولود کعبه : همان‌گونه كه در تاریخ آمده است حضرت علی علیه السلام در كعبه بر خاك منت نهاد و پا به عالم هستي گذاشت. بر اساس مدارك و اسنادی كه از علما و بزرگان اهل تسنن در دست است، ایشان نیز این واقعه بزرگ تاریخ را قبول دارند. در ادامه، برخي از اين اقوال ذكر مي‌شود:

1ـ حاکم نیشابورى: اخبار در مورد این که فاطمه بنت اسد، على بن ابى طالب را در خانه کعبه به دنیا آورد در حد تواتر است.

2ـ حافظ گنجى شافعى: امیرالمومنین على علیه السلام در مکه و در داخل بیت‌الله الحرام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سى‏‌ام عام الفیل متولد شد و جز او مولودى در بیت‌الله الحرام تولد نیافته است، نه پیش از او و نه پس از او. این امتیاز نشانه بزرگى مقام و موقعیت او بود که شامل حال او شد.

3ـ ابن صباغ مالکى: على بن ابى طالب علیه السلام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سى‏‌ام عام‌الفیل ـ 23 سال قبل از هجرت ـ در مکه مشرفه در بیت‌الله الحرام متولد شد. این فضیلت را خداوند به جهت جلال و بزرگى و کرامت على علیه السلام به او اختصاص داده است.

4ـ احمد بن عبدالرحیم دهلوى در «ازالة الخفاء» نظیر عبارت فوق را نقل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2
235,000تومان

Cart